کارخانه: شهرک صنعتی شمس آباد، خ فروردین، پلاک 23

آدرس دفتر فروش: تهران، پاساژ امجد، پلاک 4/1

دفتر فروش: 66740901-021 | 9005-553-0912

  • 0
bg_image
ارسال شده توسط

روح الله محمدی

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

آیا ابعاد لاین نوری را می‌دانید؟ چرا میزان و کیفیت نور در منزل از شاخص‌های مهم در آرامش زندگی است؟ جالب است بدانید در مهندسی روشنایی یک منحنی در محاسبات میزان آرامش حاصل شده از نور وجود دارد که به آن منحنی آرامش کرایهوف می‌گویند.

قصد داریم در این مقاله به جزئیات آن بیشتر اشاره می‌کنیم. زیباترین و به‌صرفه‌ترین نورپردازی در دکوراسیون منزل و محل کار در این روزها لاین نوری است. برای نصب چراغ خطی، دانستن ابعاد لاین نوری موضوع بسیار مهمی است. در این مقاله سام آلومینیوم به صورت دقیق و جامع آن را شرح می‌دهیم.

انواع ابعاد لاین نوری را بشناسید

همین ابتدا یک اصل کلی ارائه می‌کنیم تا بتوانید با آن ابعاد لاین نوری را بهتر محاسبه و در منزل خود استفاده کنید. ابعاد لاین نوری معمولا بر اساس ال‌ای‌دی استفاده شده داخل آن طراحی و تولید می‌شود. عرض LED که در بازار موجود است معمولاً حدود 1.5 سانتی‌متر است. لذا پروفیل چراغ خطی باتوجه به عرض LED طراحی می‌شود.

باتوجه به توضیحات داده‌شده و تعداد ردیف استفاده شده در چراغ خطی، ابعاد لاین نوری نیز تعیین می‌شود. به این ترتیب از نظر عرض پروفیل و LED استفاده شده، ما پنج گروه لاین نوری خواهیم داشت که به این ترتیب است: چراغ خطی تک‌لاین، چراغ خطی دو‌لاین، چراغ خطی سه‌لاین، چراغ خطی چهار‌لاین، چراغ خطی پنج‌لاین.

در ادامه می‌توانید جزئیات دقیق آن را بخوانید.

ابعاد چراغ خطی تک‌لاین

همانطور‌که اشاره شد، ابعاد چراغ خطی تک‌لاین 1.5 سانتی‌متر است. «ابعاد لاین نوری» به نحوی طراحی شده است که یک ردیف LED داخل آن نصب شود.

کدهایی که در این دسته از چراغ خطی استفاده می‌شود با عدد 1 آغاز می‌شود. لذا کدهای SL11، SL12، تا SL19 همچنین کدهایی مانند SL141 یا SL184 از همین خانواده محسوب می‌شوند.

توضیح مهم دیگری که در این خصوص باید ارائه کنیم این است که هر یک از کدها برای استفاده خاصی طراحی و تولید شده که در نامگذاری، کاربرد آن‌ها مشخص شده است. به عنوان مثال، تک‌لاین نبشی یا تک‌لاین قرنیزی برای استفاده در نبش‌ها و به‌عنوان قرنیز مورد‌استفاده قرار می‌گیرند.

ابعاد لاین نوری تک‌لاین

ابعاد چراغ خطی دو‌لاین

ابعاد لاین نوری در این خانواده به حدود 3 سانتی‌متر می‌رسد. در این چراغ خطی دو ردیف LED قرار می‌گیرد. کدهای این خانواده نیز با عدد 2 آغاز می‌شود. البته مانند چراغ خطی تک‌لاین نامگذاری آن کاربردش را مشخص می‌کند.

لازم به ذکر است که دیفیوزر استفاده شده در این نوع چراغ خطی به حدود 28 میلی‌متر می‌رسد و می‌توان از مدل‌های دیفیوزر کلیکی یا دیفیوزهای معمولی با توجه به نوع پروفیل بهره برد. برای کسب اطلاعات دقیق و مفید درخصوص دیفیوزر می‌توانید مقالات قبلی سام آلومینیوم را مطالعه کنید.

خرید پروفیل چراغ خطی تک‌ لاین تا 5 لاین از سام آلومینیوم

ابعاد لاین نوری دولاین

ابعاد چراغ خطی سه‌لاین

یکی از پرکاربردترین چراغ خطی‌ها همین خانواده چراغ خطی سه‌لاین است که هم قابلیت استفاده در نمای ساختمان را دارد و هم در دکوراسیون داخلی منزل و دکوراسیون‌های اداری و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابعاد (عرض) لاین نوری در این خانواده نیز به 4.5 سانتی‌متر می‌رسد.

کدهای این خانواده نیز با عدد 3 آغاز می‌شود. کدهای SL31 و SL32 از پروفیل‌های پرکاربرد توکار به شمار می‌رود. درباره نحوه استفاده برای توکار و روکار نیز در ادامه مطالب مفیدی را خدمتتان ارائه خواهیم داد.

ابعاد لاین نوری 3لاین

ابعاد چراغ خطی چهار‌لاین

چراغ خطی چهار لاین دارای ضریب بازدهی عالی است. شار نوری که در این نوع گروه از لاین نوری به وجود می‌آید باعث ایجاد لوکس نوری مطلوب در فضای بسته و همچنین فضای باز مثل نمای ساختمان می‌شود. ابعاد چراغ خطی در این خانواده به 6 سانتی‌متر می‌رسد.

این نوع پروفیل هم شامل پروفیل روکار و توکار است که توضیحات آن در ادامه خواهد آمد. کدهای SL41 و SL43 از کدهای پرکاربرد لاین نوری محسوب می‌شوند.

ابعاد لاین نوری 4لاین

ابعاد چراغ خطی پنج‌لاین

بزرگ خاندان چراغ خطی‌ها، چراغ خطی پنج‌لاین است. ابعاد لاین نوری در این خانواده بین 8 تا 10 سانتی‌متر متغیر است. باید توجه داشته باشیم که اگر عرض پروفیل نیز 10 سانتی‌متر باشد از 6 ردیف LED استفاده نکنیم. زیرا وات مصرفی باید طوری باشد که ضریب حرارتی آلومینیوم بتواند نسبت به خنک‌کردن آن عملکرد مطلوبی را ارائه دهد.

ابعاد لاین نوری پنج‌لاین

ابعاد چراغ خطی توکار

پروفیل لاین نوری که به صورت توکار مورد استفاده قرار می‌گیرد طوری طراحی شده است که از لبه یا ریل در آن استفاده می‌شود. تفاوت کدهای مختلف در همان ابعاد یا اندازه ارتفاع و عرض پروفیل‌هاست. کدهای ،SL11 ،SL12 ،SL16 ،SL21 ،SL211 ،SL31 ،SL32 ،SL321 از جمله چراغ خطی توکار هستند.

اگر می‌خواهید چراغ خطی توکار را برای کف محیط استفاده کنید پیشنهاد ما SL19 است که نام آن نیز تک‌لاین دفنی است. همان‌طورکه از نام آن پیداست در زمین دفن می‌شود. اگر فضای کمی حتی کمتر از یک سانتی‌متر دارید پیشنهاد می کنیم SL162 را به کار ببرید که بسیار ظریف طراحی شده است.

ابعاد لاین نوری sl32

لاین نوری توکار معمولا در کناف استفاده می‌شود. لبه استفاده شده بر روی کناف قرار گرفته و هماهنگی زیبایی را بین چراغ خطی و سطح استفاده شده ایجاد می‌کند. چراغ خطی توکار در مواقعی استفاده می‌شود که امکان ایجاد فضای چراغ خطی در سقف و یا دیوار وجود داشته باشد. لاین نوری توکار برای زمانی که کناف وجود دارد یا در خود دیوار امکان ایجاد شیار برای چراغ خطی دارید گزینه‌ای بسیار عالی خواهد بود.

ابعاد لاین نوری sl211

ابعاد چراغ خطی روکار

پروفیل روکار معمولا بدون لبه استفاده می‌شود. کدهای SL23، SL33 و یا SL43 که عدد دوم آن 3 است لاین نوری روکار است. لاین نوری روکار دیگر در کناف مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و به صورت بسیار آسان روی دیوار یا سقف نصب می‌شود.

پایه پروفیل ابتدا به دیوار نصب شده و پایه به صورت چنگک پروفیل، روی کار را محکم می‌گیرد. این نوع پایه‌ها از استیل فنری ساخته شده‌اند و انعطاف‌پذیری لازم را برای کلامپ کردن پروفیل دارند.

معرفی چند پروفیل پرکاربرد و زیبا ویژه لاین نوری روکار 

از مقاطع بسیار پرکاربرد لاین نوری SL23 است. این پروفیل 31 میلی‌متر عرض دارد و با توجه به ارتفاع جذاب 16 میلی‌متری آن امکان استفاده در بسیاری از فضاها را فراهم می‌سازد.

اگر می‌خواهید نسبت به تک‌لاین، نور بیشتری داشته باشید علاوه بر دکوراسیون دیوار و سقف مثلا در آسانسور و یا حتی کابینت می‎‎‌توانید از این پروفیل لاین نوری یعنی کد SL23 استفاده نمایید. لازم به توضیح است که رنگ مشکی پروفیل لاین نوری کد SL23 بسیار پرطرفدار است زیرا جذابیت زیادی دارد.

 ابعاد لاین نوری SL23

یکی دیگر از پروفیل‌های لاین نوری روکار که محبوبیت بسیار زیادی دارد پروفیل چراغ خطی با کد SL33 است. علت محبوبیت این نوع پروفیل چراغ خطی روکار این است که امکان استفاده در نمای ساختمان و فضای باز را دارد. عرض این پروفیل 45 میلی‌متر است و ارتفاع آن نیز 20 میلی‌متر که هم برای کناف و هم برای نما و سقف بالکن مناسب است.

ابعاد لاین نوری SL53

ابعاد چراغ خطی آویز

چراغ خطی آویز یکی از زیباترین چراغ خطی‌ها محسوب می‌شود. این نوع لاین نوری معمولا از دو تکه تشکیل می‌شود. از جهت عرض پروفیل مانند 5 خانواده‌ای هستند که پیش‌تر اشاره شد.

ولی به عنوان مثال تا کنون آویز تک لاین چندان مورد اقبال واقع نشده است لذا در طراحی و تولید مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. از کدهای پروفیل‌های مخصوص چراغ خطی آویز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دو‌لاین: SL24, SL241, SL242
  • سه‌لاین: SL34, SL341, SL342
  • چهار‌لاین: SL44, SL441, SL442
  • پنج‌لاین: SL54, SL541

معرفی چند پروفیل مخصوص چراغ خطی آویز محبوب و جذاب

پروفیل لاین نوری آویز انواع متنوعی دارد که برخی از آن‌ها از جذابیت بیشتری برخوردار است. این نوع از پروفیل محبوبیت بیشتری در بین طراحان دکوراسیون و مهندسین روشنایی دارد. در این بخش به چند نوع چراغ خطی آویز پرمصرف اشاره می‌کنیم.

چراغ خطی آویز کد SL24 از محبوبیت زیادی برخوردار است. پروفیل لاین نوری آویز این محصول از دو قسمت تشکیل شده است. عرض هر دو پروفیل این محصول 30 میلی‌متر بوده و ارتفاع آن به 55 میلی‌متر می‌رسد.

اگر می‌خواهید ارتفاع کمتری این آویز داشته باشد پروفیل کد SL241 را پیشنهاد می‌کنیم. کد SL241 دارای ارتفاع 35 میلیمتر است. در تصویر زیر پروفیل لاین نوری آویز کد SL241 را مشاهده می‌کنید.

ابعاد لاین نوری SL241

معرفی دو پروفیل بسیارپرکاربرد برای زیباسازی دکوراسیون

یکی دیگر از پروفیل‌های لاین نوری آویز جذاب در حوزه سه لاین SL341 و SL342 است. این دو کد شباهت بسیار زیادی با هم دارند. فرق این دو کد در صفحه متحرک داخل پروفیل است که در کد SL342 یک صفحه متحرک قرار دارد که می‌توانید از آن برای نصب LED استفاده کنید یا این که از کف خود پروفیل استفاده کنید.

اگر از کف پروفیل چراغ خطی استفاده کنید؛ فاصله LED تا دیفیوزر بیشتر شده لذا نور کمتر و محوتر از LEDها دارید ولی اگر از صفحه متحرک استفاده کنید LED به دیفیوزر نزدیک‌تر است لذا نور بیشتری را ساطع می‌کند. در تصویر زیر پروفیل چراغ خطی کد SL341 را مشاهده می‌کنید.

ابعاد لاین نوری sl341

پروفیل کد SL442 به عنوان یکی از محبوب‌ترین چراغ خطی آویز چهار‌لاین

پروفیل چراغ خطی آویز که محبوبیت فراوانی دارد و از ابعاد بزرگتری برخوردار است کد SL‌442 است. این پروفیل با عرض 60 میلی‌متر و ارتفاع 97 یکی از با ابهت‌ترین پروفیل‌های چراغ خطی محسوب می‌شود. ابعاد لاین نوری در این پروفیل باعث شده است که از ضریب حرارتی خوبی برخوردار باشد.

گرمای حاصل‌شده از 4 ردیف LED نیازمند ضریب حرارتی عالی و همچنین مقدار سطح مقطع وسیع در پروفیل آلومینیوم است. یکی از وظایف پروفیل آلومینیوم در لاین نوری خنک‌کنندگی است که این مقدار آلومینیوم به کار رفته در این کد می‌تواند این وظیفه را به خوبی انجام دهد. در تصویر زیر سطح مقطع و ابعاد لاین نوری آویز SL442 را مشاهده می‌کنید.

ابعاد لاین نوری sl442

ضریب نمود رنگ (CRI)

بهترین نوری که در طبیعت یافت می‌شود نور خورشید است. نورپردازی داخلی یا نورپردازی موضعی باید به نحوی باشد که بهترین ضریب نمود رنگ را دارا باشد. برای تجربه بهترین نورپردازی باید ضریب نمود رنگ بین 60 تا 100 باشد. ضریب نمود رنگ همان CRI است. بهترین رتبه مطلوبیت در ضریب رنگ 90 تا 100 است.

ضریب نمود رنگ یا CRI اختصار کلمات Color Rendering Index است. البته این شاخص نیز نقص‌هایی دارد که متخصصین در حال بررسی آن هستند و استانداردی را با عنوان TM30 ارائه داده‌اند که بتواند نقص‌های ضریب نمود رنگ را بپوشاند. این مبحث فقط برای تکمیل‌شدن بحث ارائه شد و جزئیات آن را در آینده توضیح خواهیم داد.

CRI در ابعاد لاین نوری

نتیجه‌گیری

«ابعاد لاین نوری» از مهمترین پارامترهای چراغ خطی در طراحی روشنایی و نورپردازی به شمار می‌رود. برای این که بتوانید بهترین ابعاد را نسبت به میزان نور مورد نیاز داشته باشید باید محاسباتی انجام دهید تا مشخص شود که چه میزان نور با توجه به LED مورد نیاز است. ابعاد دقیق و درست لاین نوری یکی از پارامترهای مهم در ارتقاء ضریب نمود رنگ است.

شرکت سام آلومینیوم، یکی از تولیدکنندگان پروفیل‌های عمومی و اختصاصی آلومینومی از جمله انواع پروفیل چراغ خطی است. ارائه مشاوره و خدمات عالی در زمینه نصب و مونتاژ چراغ خطی در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان‌های اداری، تجاری، مسکونی نیز از جمله خدمات این شرکت است. شما می‌توانید با انتخاب مناسب پروفیل چراغ خطی نمای زیبایی را به دکوراسیون داخلی محل کار یا سکونت خود بدهید.

برچسب‌ها

اشتراک‌ گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست‌های مرتبط